Spoločenská zodpovednosť je v posledných rokoch stále častejšie skloňovaným termínom, ktorý zahŕňa prakticky všetky oblasti etického a morálneho chovania podnikov zmierňujúceho ich potenciálne negatívny vplyv na spoločnosť (na regionálnej i medzinárodnej úrovni). Cieľom uplatňovania zásad spoločenskej zodpovednosti každý podnikateľský subjekt v podstate vracia spoločnosti určitým spôsobom negatívne dôsledky, ktoré jeho činnosť prináša. Primárne sa väčšina spoločností zameriava na obmedzovanie tohto typu impaktu napríklad na životné prostredie využívaním ekologických technológií, znižovaním hlučnosti apod. Ak nie je možné dosiahnuť pozitívneho dopadu priamo, kompenzujú spoločnosti negatívny dopad nepriamo podporou miestnych komunít alebo iným vhodným spôsobom.
Spoločenská zodpovednosť v logistike
Logistika a špedícia majú v oblasti spoločenskej zodpovednosti zvláštne postavenie, pretože musia riešiť oveľa väčší záber negatívneho dopadu ako tradične výrobná alebo priemyselná spoločnosť s jedným alebo viacerými výrobnými závodmi sídliacimi v konkrétnej lokalite. Dôvodom je jednak nutnosť využívať rôzne druhy paliva na pohon dopravných prostriedkov s variabilným vplyvom na životné prostredie, nutnosť budovania infraštruktúry obmedzujúca výstavbu iných stavieb či zachovávanie prírodných stanovísk, či celkové narúšanie bežného života ľudí na dopravných trasách. Uvedené vplyvy sa radia medzi primárne, spoločnosti však môžu negatívne pôsobiť i na ďalšie oblasti predovšetkým nekalými praktikami či nevhodným prístupom k zamestnancom. Nedodržiavanie noriem spoločenskej zodpovednosti pre logistickú alebo špedičnú spoločnosť často znamená stratu dobrého obchodného mena i dopytu po ich službách.
Aké etické a morálne normy by sa mali v logistike dodržiavať
Obdobne ako iné segmenty i nákladná doprava pracuje so súborom zdrojov, ktoré by mali byť v rámci spoločenskej zodpovednosti chránené. Zásady etickej a morálnej prevádzky sa orientujú predovšetkým na oblasti životného prostredia, ľudských práv a služby komunite a spoločnosti. Okrem nich by sa spoločnosti pôsobiace v oblasti logistiky mali zaviazať k dodržiavaniu národnej i medzinárodnej legislatívy (najmä ak je súčasťou ich ponuky i medzinárodná preprava), udržiavaniu transparentné obchodné vzťahy a uzatvárať zmluvy iba v prípade, že ich cieľom sú eticky prijateľné obchody, zachovávanie ochrany súkromia a dôvernosti poskytovaných informácií, dodržiavaniu rovných príležitostí a snahe o maximálne vylúčenie diskriminácie z obchodných vzťahov i vzťahov na úrovni zamestnávateľ-zamestnanec a pravidiel spravodlivej súťaže. V súčasnej dobe majú predovšetkým spoločensky zodpovedné spoločnosti potenciál dosiahnuť veľmi dobrého etablovania v konkrétnom tržnom segmente, pretože dávajú svojmu okoliu a najmä potenciálnym zákazníkom na vedomie, že obchodovanie s nimi bude prebiehať transparentne. Tieto spoločnosti sú naviac schopné rastu, pretože si dokážu udržať skúsených a zručných zamestnancov.
Komerčný článok